Philip Ursprung

Books


Neighbours: A Manifesto, A Play for Two Pavilions, and Ten Conversations (Swiss Pavilion, 18th International Architecture, La Biennale Venezia) (ed. with Karin Sander), Zürich, Park Books, 2023.

Gordon Matta-Clark: An Archival Sourcebook (ed. with Gwendolyn Owens), Berkeley, University of California Press, 2022.

Joseph Beuys: Kunst Kapital Revolution [German], Munich, C.H.Beck, 2021. (2nd ed. 2021)

Representacion del Trabajo / Historiografie Performative, Representation of Labor / Performative Historiography [spanish / english], Santiago de Chile, ARQ Ediciones, 2018.

Der Wert der Oberfläche: Essays zu Kunst, Architektur und Ökonomie, Zurich, gta Verlag, 2017 (2nd edition 2023).

Brexas y conexiones: Ensayos sobre arquitectura, arte y economia, Barcelona, Puente Editores, 2016.
[Finalist "Books", XVI Bienal Espanola de Arquitectura y Urbanismo 2018]

Presence: A Conversation at Cabaret Voltaire, ed. with Jürg Berthold, Mechtild Widrich, Berlin, Sternberg Press, 2016.

Allan Kaprow, Robert Smithson, and the Limits to Art, translated by Fiona Elliott, Berkeley, University of California Press, 2013.

Gordon Matta-Clark: Moment to Moment: Space (ed. with Hubertus von Amelunxen, Angela Lammert), Nürnberg, Verlag für Moderne Kunst, 2012.

Die Kunst der Gegenwart, 1960 bis heute, Munich, C.H.Beck Wissen, 2010 (2nd, revised edition, 2012, 3rd ed., 2013, 4th ed. 2019).

Art History on the Move, Hommage an Kurt W. Forster, (ed. with Nanni Baltzer, Jacqueline Burckhardt und Marie Theres Stauffer), Zürich, Diaphanes, 2010.

Caruso St John: Almost Everything, Barcelona, Ediciones Poligrafa, 2008.

Studio Olafur Eliasson, An Encyclopedia, Cologne, Taschen, 2008 (preface and interviews).(2nd ed., 2012, Span., Port., Italian edition 2012, 3rd edition 2016)

Images: A Picture Book of Architecture (ed. with Ilka & Andreas Ruby), Munich, Prestel, 2004.

Pictures of Architecture, Architecture of Pictures, A Conversation between Jacques Herzog and Jeff Wall, moderated by Philip Ursprung, Wien, Springer, 2004 (Italian version, Milano, Postmedia, 2005; Spanish version, Barcelona, Gustavo Gili, 2006).

Grenzen der Kunst: Allan Kaprow und das Happening, Robert Smithson und die Land Art, Munich, Silke Schreiber, 2003.

Minimal Architecture (coauthor with Ilka & Andreas Ruby, Angeli Sachs), Munich, Prestel, 2003.

Herzog & de Meuron: Natural History, ed., cat. Canadian Centre for Architecture, Montréal, Baden, Lars Müller, 2002 (also German and French), 2nd edition English and German 2005).

White Fire - Flying Man: Amerikanische Kunst in Basel, 1959-1999, (ed. with Katharina Schmidt) Ausstellungskatalog, Kunstmuseum Basel, Basel, Schwabe, 1999.

Kritik und Secession, "Das Atelier", Kunstkritik in Berlin von 1890 bis 1897, Basel, Schwabe, 1996.

Exchange 2, Exchange of Ideas on Contemporary Art, Shedhalle Zürich 1993 (ed. with Harm Lux, Zürich) Shedhalle, 1995.

Kunstkritik, Die Sehnsucht nach der Norm (with Martina Sitt) Munich, Deutscher Kunstverlag, 1993.

Stillstand switches, Exchange of Ideas on Contemporary Art, Shedhalle Zürich 1991 (ed. with Harm Lux) Zürich, Shedhalle, 1992.

"Und manch erspriessliche Idee ist aus Feuilletons in Vorlesungen und Handbücher übergegangen ..." La relation entre la critique d'art et l'histoire de l'art à Vienne à l'exemple de Ludwig Hevesi (1843-1910), Mémoire de licence, Université de Genève, manuscript, 1989.

Selected articles


«Fresh Paint: New Light on Verena Loewensberg», in Verena Loewensberg, ed. by Lionel Bovier, MAMCO Genève, Köln, Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König, 2023, 145-149.

„Grenzen der Repräsentation: Das Leipziger Freiheit- und Einheitsdenkmal“, in Wolfgang Brückle, Rachel Mader, Brita Polzer, eds., Die Gegenwart des Denkmals: Auslegung, Zerstörung, Belebung, Zürich, Diaphanes, 2023, 401-410.

«Explosive Mischungen. Ensamble Studio und das Pathos der Architektur», in Figures of Pathos: Festschrift in Honor of Elisabeth Bronfen, ed. by Frauke Berndt, Isabel Karremann, Klaus Müller-Wille, Würzburg, Königshausen + Neumann, 2023, 163-174.

“The Call of the Sublime”, in A+U, Architecture and Urbanism, Carmody Groarke, 634, 07, 2023, 10-12.

«Hauptstadt des Schmerzes: Godards Alphaville und die dunkle Seite des Wohlfahrtsstaates», in Winzenz Hediger, Rembert Hüser, eds. Jean-Luc Godard: Film denken nach der Geschichte des Kinos, Parderborn Brill Fink, 2023, 49-59.

«Verdrängen und zeigen: Die Kunst von Beuys und der Holocaust», in Beuys in Hessen, ed. by Hessische Kulturstiftung Köln, Wienand 2023, 114-127.

«Was Bauten wissen», in For Now: 200 Jahre Kunstverein München, ed. by Maurin Dietrich und Gloria Hasnay, Berlin, Distanz, 2023, 41-45.

“Determined but not rigid”, in E2A: Logic and Desire, AV Monographs, 248, 2022, 4-7.

“Under the volcano: Towards an alternative theory or architecture, response”, in Carsten Ruhl, Kracauer’s Architecture: The ornamental nature of the new capitalist order, CCSA Topics, Weimer, M Books, 2022, 108-119.

"The Longue Durée of the Ephemeral", in Grand Palais Ephemère, Paris, Réunion des musées nationaux – Grand Palais, 2022, 13-21.

“Towards the light: The architecture of Arrhov Frick”, in El Croquis, Arrhof Frick 2015-2022, “Paradigm shift”, 217, 2022, 167-181.

«Centrifugal Forces: Christiane Möbus in New York», in Christiane Möbus, Seitwärts über den Nordpol, Sprengel Museum Hannover, Kunstverein Hannover, Köln, Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König, 2022, 51-59.

„Das Gewicht der Land Art“, in Kunstforum International, „Arkadien in der Krise, Zur Aktualität des Landschaftsbildes“, Bd. 284, Oktober 2022, 132-141.

„17 Volcanoes: Franz Junghuhn’s Horizon“, in Lucas Burkart, Beate Fricke, eds., Shifting Horizons: A Line and Its Movement in Art, History, and Philosophy, Basel, Schwabe Verlag, 2022, 333-346.

„Leben mit Holz“, in Touch Wood, Material, Architektur Zukunft, ed. by Carla Ferrer, Thomas Hildebrand, Celina Martinez-Cañavate, Zürich, Lars Müller Publischers, 2022, 14-21.

«Three Entry Points», in Barozzi Veiga, Monument and Matter, Arquitectura Viva Monographs 240, 2021, 4-8.

„Exhibition at Work: New Glarus, between Fiction and Reality“, in Nicole McIntosh, Jonathan Louie, eds., Swissness Applied, Learning from New Glarus, Zürich, Park Books, 2021, 46-51.


„His Master’s Voice: Wer hat in der Kunst das (letzte) Wort?“, i: Pro Domo: Kunstgeschichte in eigener Sache, ed. by Matthias Krüger, Léa Kuhn, Ulrich Pfisterer, Paderborn, Brill Fink, 2021, 379-389.

„What does architecture see? The Camera obscura at the Bernina Pass Maintenance Base“, in Guido Baselgia, Bearth & Deplatzes, Bernina Transversal, Zürich, Park Books, 2021, 48-49.

„Images on the Move“, in The turn of the century: A Reader about Architecture in Europe 1990-2020, ed. by Matthias Sauerbruch and Louis Hutton, Zürich, Lars Müller Publishers, 2021, 114-119.

„Die Erhabenheit des Digitalen: Walter De Marias The 2000 Sculpture,“ in Walter De Maria, The 2000 Sculpture, Kunsthause Zürich, Zürich, Scheidegger & Spiess, 2021, 28-45.

"Der lange Frühling: Die Kamera und der Raum", in SaskjaRosset, Lock Down, Look Up, Der lange Frühling, Zurich, n. p., 2021, 89-94.

„Architecture and Amnesia“, in Monumental: Public Buildings at the Beginning of the 21st Century, hg. von Heike Hanada, Köln, Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König, 2000, 131-147.

“Earthwards”, in 2G 82, Ensamble Studio, 2021, 4-11.

«Mélancolie – Ecrire une nouvelle théorie », in Matières, Cahier annuel du Laboratoire de théorie et d’histoire de l’architecture, Ecole Polytechnique Féderale Lausanne, 16, 2020, 46-57.

„Der Tourist: Christian Philipp Müller bei Longtang, Zürich“, in Texte zur Kunst, „Anti-Antisemitismus“, 30. Jg., Heft 119, September 2020, 206-209.

«Political Animals: The Architecture of Xaveer De Geyter Architects», in El Croquis, XDGA Xaveer De Geyter, 2005-2020, «Political Animals», 204, 2020, 236-251.

„Nach der Natur“, in Werk, bauen + wohnen, „Mehr als Natur“, 6, 2020, 8-11.

„17 Vulkane: Eine Reise in die Stadt der Zukunft“, in Kunstchronik, Monatsschrift für Kunstwissenschaft, Museumswesen und Denkmalpflege, 73. Jg. Heft 7, Juli 2020, 406-412.

“Vanity Fair: A Tour to the Amazon Logistics Center PRG2”, in Katarina Frejlachová, Miroslav Pazdera, Tadeáš Riha, Martin Spičák, eds., Steel Cities: The Architecture of Logistics in Central and Eastern Europe, Vi Per Gallery, Prague, Zürich, Park, 2020, 58-67.

„Wind of change: A trip to the buildings of Harquitectes”, in Harquitectes 2010-2020, „Learning to live in a different way”, El Croquis, 203, 2020, 316-331.

“Abstraction and Empathy: Hans Danuser’s Volcano Series”, in Thinking in Thin Art, Anthology of a Decade Engadine Art Talks, ed. by Finn Canonica, Zürich, Lars Müller Publishers, 2020, 26-35.

What Cities Know: Kashef Chowdhury in Dhaka, in Thinking in Thin Art, Anthology of a Decade Engadine Art Talks, ed. by Finn Canonica, Zürich, Lars Müller Publishers, 2020, 210-215.

«Designing Life: Why we can learn more from the Bauhaus students than from its masters,» in Sandra Hofmeister, ed., Our Bauhaus Heritage, München, Edition Detail, n.d. (2019), 10-18.

«Leben entwerfen, Warum wir von den Bauhaus-Schülern mehr als von seinen Meistern lernen können», in Sandra Hofmeister, ed., Unser Bauhaus-Erbe, München, Edition Detail, o.J. (2019), 11-19.

„Kulturanalyse in Bewegung: Auf den Spuren von Lara Almarcegui“, in Sigrid Adorf, Kathrin Heinz, eds., Zeichen, Momente, Vergegenwärtigungen in Kunst und Kulturanalyse, Bielefeld, Transcript, 2019, 167-181.

„Das Gewicht der Welt: Über die Bauten von Smiljan Radić“, in „Archithese, 3, September-November, 2019, 29-43.

„Was kommt nach dem Wohlfahrtsstaat?“, in Baumeister: Das Architekturmagazin, „Einmal Roh bitte! Frankreichs neuer Brutalismus,“ 116. Jg. August 2019, 72-75.

“Unending Journey: Forster on Schinkel”, in Log 46, Summer 2019, 61-64.

“Boundaries and Surfaces: On the Art of Olivier Mosset” in Olivier Mosset, Museum Haus Konstruktiv, Zürich, Köln, Snoeck Verlag, 2019, 55-57.

"Foreword", in Azra Akšanija, Museum Solidarity Lobby, Museum of Modern Art, Ljubliana, Berlin, Revolver Publishing, 2019, 7-11.

“The Weight of the World: Smiljan Radics Buildings”, in El Croquis, Smiljan Radić, “The weight of the world”, 199, 2019, 372-389.

„Arkitekturens lätta beröring“, in Arkitektur, „Slaget om stilen“, 3, 2019, 72-79. [Schwedish translation of Presence: The Light Touch of Architecture, London, 2014].

“Designing Live: The relevance of the Bauhaus”, in Detail, Review of Architecture and Construction Details, „Circulation Areas “, 5.2019, 4-6.

„Der szenographische Impuls: Christoph Schlingensief und Allan Kaprow“, in Christoph Schlingensief und die Avantgarde, ed. by Lore Knapp, Sven Lindholm, Sarah Pogoda, Paderborn, Wilhelm Fink, 2019, 33-40.

“Correspondence and Cable-Cars, Letter from Chiatura, Georgia”, in: Architecture, Research „Correspondences“, Hg. von Paul Robinson University of Llubliana, Faculty of Architecture, 2018, 23-35.

“Turistas de la Teoria: Tres días en el desierto de Tabernas”, in Atlas de Teoría (s) de la Arquitectura, A traveés de fondos del Centro Canadien d’Architecture y de la Biblioteca de la Esquela de Arquitectura de la Universidad Politécnica de Madrid, ed. by Manuel Rodrigo de la O Cabrera, Madrid, Círculo de Bellas Artes, 2019 78-89. [spanish]

“Works and Days: The architecture of Karamuk Kuo”, in Karamuk Kuo, 2009-2018, Works and Days, El Croquis, 196, 2018, 7-21.

“Printed Matter”, in Trans magazine, „Reality“, no. 33, 2018, 31-36.

“Matter and Memory: Archi-Union’s Surfaces”, in Philip Yuan, Collaborative Laboratory: Works of Archi-Union and Fab-Union, Oscar Riera Ojeda Publishers, 2018, 212-219.

“The shape of time: A day at the Caritas Psychiatric Center in Melle”, in Architecten De Vylder, Vinck, Taillieu, Unless ever people, Flanders Architecture Institute, Antwerpen, 2018, 310-314.

„Autonomy Road“, in Olivier Mosset: Wheels, ed. by Gianni Jetzer, Zürich, Edition Patrick Frey, 2018, S. 221-225.

„Neuordnung der Welt: Eine Zeichnung aus dem Bildarchiv“, in Das Buch der Bilder: Schätze aus dem Archiv des C.G. Jung-Instituts Zürich, ed. by Ruth Ammann, Verena Kast, Ingrid Riedel, Ostfildern, Patmos, 2018, 202-209.

„Gebäude und Monument: Herzog & de Meurons Bibliothek in Eberswalde“, in Bibliotheksbauten, ed. by Annette Gigon, Mike Guyer, et.al., Zürich, gta Verlag, 2018, 30-34.

„Holes in the Future City: Java’s Volcanoes”, in Porous City: From Metaphor to Urban Agenda, ed. by Sophie Wolfrum et.al., Basel, Birkhäuser, 2018, 210-217.

„Autonomy Road“, in Olivier Mosset: Wheels, ed. by Gianni Jetzer, Zürich, Edition Patrick Frey, 2018, 221-225.

“Liberty and Beauty: Bruther’s Architecture and the Reach of Play”, in 2G, Bruther, Nr. 76, Koenig Books, London, 2017, 4-9.

“Melancholia: write new theory”, in Make new history: 2017 Chicago Architecture Biennial, ed. by Mark Lee, Sharon Johnston, Sarah Hearne, Letizia Garzoli, Zürich, Lars Müller Publishers 2017, 29-35.

„Die Kunst des Lernens: Allan Kaprows Happenings und die Tradition der Malerei“, in: Allan Kaprow, Painting 1946-1957, hg. von Andreas Baur für die Villa Merkel, Galerien der Stadt Esslingen, 2017, 18-31.

“Silberne Oberflächen, tiefe Bilder: Hans Danusers Fotografie und Peter Zumthors Architektur“, in Hans Danuser: Dunkelkammern der Fotografie, ed. by Stefan Kunst und Lynn Kost, Bündner Kunstmuseum Chur, Göttingen, Steidl, 2017, 118-125.

“What cities know: Kashef Chowdhury in Dhaka,” in Kashed Chowdhury: Dhaka – Memories or Lost, Zürich, Scheidegger & Spiess, 2017, n.p.

„Präsenz der Oberfläche: Haptik und Architektur“, in Prière de Toucher: Der Tastsinn der Kunst, Basel, Museum Tinguely, Verlag der Bibliothek der Provinz, 2017, 63-72.

“Stone House, Herzog & de Meuron, Between the Human and the Non-Human” in The Companions to the History of Architecture, general editor, Harry Francis Mallgrave, Twentieth Century Architecture, volume editors David Leatherbarrow and Alexander Eisenschmidt, Wiley, Blackwell, Chichester, 2017, 635-641.

“The Beauty of Autonomy: Tomas Saracenos Aerocene Project” in Tomas Saraceno Aerosolar Journeys, ed. by Sabine Schaschl, Museum Haus Konstruktiv Zürich und Wilhelm Zechlin, Wilhelm-Hack-Museum Ludwigshafen am Rhein, Köln, Verlag der Buchhandlung Walther König, 2017, 51-54.

„A time machine: Extension of Musée Unterlinden, Colmar“, in Arquitectura Viva 186.7-8 / 2016, „Continuity and Invention: Herzog & de Meuron in Colmar, Madrid, London“, 16-25.

"More models? Architecture Exhibitions on the Move“ in Theater Objects: A Stage for Architecture and Art, Zürich, gta Verlag, 2016, 6-8.

"Foreword, Between the Human and the Non-Human“, in Christophe Girot, The Course of Landscape Architecture: A History of our Designs on the Natural World, from Prehistory to the Present, London, Thames and Hudson, 2016, 6-7.

"What Buildings know“, in The Building, ed. by José Aragüez, Zürich, Lars Müller Publishers, 2016, 354-365.

“Kontrolle statt Zufall: Allan Kaprow und das Happening”, in Grenzenlos Kunst? ed. by Robert Kudielka und Angela Lammert, Akademie der Künste Berlin, Dortmund, Kettler, 2016, 58-71.

“Eric Hattan and the crisis of representation,” in Eric Hattan, Works, 1979-2015, ed. by Anthony Spira and Lutz Eitel, Berlin, Holzwarth, 2016, 57-62.

“Vom Nutzen und Nachteil der Fotografie für die Architektur”, in Vom Nutzen der Architekturfotografie, Angelika Fitz, Gabriele Lenz, eds., Basel, Birkhäuser, 2016, 13-21.

“Freedom and Autonomy”, in Arch+, Journal for Architecture and Urbanism, “Release Architecture”, 51, 2016, 16-19.

“On Totality, Mark Lee in conversation with Philip Ursprung”, in House is a house is a house is a house is a house: Architectures and collaborations of Johnston Marklee, ed. by Reto Geiser, Basel, Birkhäuser, 2016. 65-79.

“From the vertical city to the village in the sky: The future of the tower block”, in Residential Towers, ed. by Annette Gigon, Mike Guyer, Felix Jerusalem, Zürich, gta Verlag, 2016, 32-37.

"Self-Preservation: The New Singapore National Gallery", in Artforum, vol. 54, no. 9, May 2016, 117-118.

“Grenzen des Sichtbaren: Thomas Ruff und Herzog & de Meuron”, in Architektur Fotografie: Darstellung, Verwendung, Gestaltung, ed. by Hubert Locher and Rolf Sachsse, Berlin, Deutscher Kunstverlag, 2016, 165-176.

“Die menschliche Arbeit, die in den Dingen steckt”: Peter Zumthors Werkzeichnungen Ende der 1980er Jahre, in Planbilder: Meiden der Architekturgestaltung, ed. by Sara Hillnhütter, Bildwelten des Wissens, Bd. 11, Berlin, De Gruyter, 2015, 17-25.

“Grenzen der Architekturfotografie: Bilder von Armin Linke”, in Architektur Fotografie: Darstellung, Verwendung, Gestaltung, ed. by Hubert Locher and Rolf Sachsse, Berlin, Deutscher Kunstverlag, 2016, 368-395.

“Echo-Logy: Working with Allan Kaprow”, in Martino Stierli, Mechtild Widrich, eds., Participation in Art and Architecture: Spaces of Interaction and Occupation, London, New York, I.B. Tauris, 2016, 281-296.

“Diversität und Diversifizierung: Das Gespenst der Migration”, in Diversität: Geschichte und Aktualität eines Konzepts, ed. by André Blum, Nina Zschocke, Hans-Jörg Rheinberger und Vincent Barras, Würzbrurg, Königshausen & Neumann, 2016, 391-407.

“Über die Dörfer”, in Achtung: die Landschaft. Lässt sich die Stadt anders denken? Ein erster Versuch, ed. by ETH Studio Basel, Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Lisa Euler, Metaxia Markaki, Charlotte von Moos, Martino Tattara, Zürich, Lars Müller Publishers, 2016, 161-163.

“Auslandsbeziehungen: Die Galerie René Block”, in René Block. Ich kenne kein Weekend. Ausstellungsprojekte, Texte und Dokumente seit 1964, ed. by Marius Babias, Birgit Eusterschulte und Stella Rolig, n.b.k. Ausstellungen, vol. 18, Köln, Verlag der Buchhandlung Walther König, 2015, 11-15.

“Surface Tension: Peter Zumthor and Photography”, in Questions of Representation in Architecture, ed. byh von Christina Capetillo, Anne Elisabeth Toft, Arhus, Arkitektskolens Forlag, 2015, 84-95.

“The Return of the Real”, in Some Piegeons are more equal than others, ed. by Julian Charrière, Julius von Bismarck, Eric Ellingsen, Zürich, Lars Müller, 2015, 161-162.

„In the Expanded Field: The Buildings by Christ & Gantenbein“, in A + U (Architecture and Urbanism), Christ & Gantenbein, 535, 15:04, 8-10.

„Terrain Vague: Common Heritage under Pressure“, in Heritage as Common(s), Common(s) as Heritage, hg. von Henric Benesch, Feras Hammami, Ingrid Holmberg, Evren Uzer, Gothenburg, Makadam, 2015, 227-241.

"Im Strudel des Mainstreams: Kunstgeschichte und Gegenwartskunst", in Kunstchronik, 68. Jg., Heft 7, Juli 2015, 365-370.

„Shifting Grounds: Lara Almarcegui and Architecture“, in Lara Almarcegui, ed. by Ines Goldbach, Kunsthaus Baselland, Basel, Christoph Merian Verlag, 2015, 41-55.

„Building Monsters“, in Abalos + Sentkiewicz, Essays on Thermodynamics, Architecture and Beauty, New York, Barcelona, Actars, 2015, 463-465.

„’Echo-Logy“’: Arbeiten mit Allan Kaprow“, in Marc Caduff, Stefanie Heine, Michael Steiner, eds., Die Kunst der Rezeption, Bielefeld, Aisthesis Verlag, 2015, 97-109.

„Out of Bologna: Lacaton Vassal’s Nantes School of Architecture“, in E-flux Journal 64, „Architecture as Intangible Infrastructure“, ed. by Nikolaus Hirsch, Julieta Aranda, Brian Kuan Wood, Anton Vidokle, 04/2015. [http://www.e-flux.com/journal/out-of-bologna-lacaton-vassals-nantes-school-of-architecture/]

„Constructed Criticism: Architecture in the Hands of Artists“, in Impossible: Artists as Architects, catalogue Marta Herford, 2015, 26-33.

„Süsse Mauer: Kunst im Kalten Krieg“, in Der geteilte Himmel: Die Sammlung der Nationalgalerie 1945-1968, ed. by Hdo Kittelmann, Joachim Jäger and Dieter Scholz, Berlin, Distanz Verlag, 2014, 78-102.

„Response“, in Retracing the Expanded Field, Encounters between Art and Architecture, ed. by Spyros Papapetros and Julian Rose, Cambridge, Mass., MIT Press, 2014, 193-195.

What we don’t know: In the Romanian Pavilion“, in Log, 32 Fall 2014, 71.

Limits to Architecture: Between the Human and the Non-Human in Josep Lluis Mateo and Florian Sauter, eds., Earth, Water, Air, Fire - The Four Elements of Architecture, New York, Acatar, 2014, 6-9.

Back to School: The 14th International Architecture Exhibition Venice in Terpenin.org, 18.8.14.„The Phantom of Modernism: The Chancellor’s Bungalow in the Belly of the German Pavilion“, in Bungalow Germania, ed. by Alex Lehnerer, Savvas Ciriacicis, German Pavilion – 14 th International Architecture Exhibition la Biennale di Venezia 2014, 7-14.

„Building on Universality“ in 2G, No 68 „Christ & Gantenbein“, Barcelona, Editorial Gustavo Gilli, 2014, 4-9.

„Presence: The Light Touch of Architecture“, in Sensing Spaces: Architecture Reimagined, London, Royal Academy of Arts, 2014, 38-53. [reprinted in Spanish, “Presencia, El leve toque de la arquitectura”, in PLOT, 37, Argentina, June, July 2017, 168-175, reprinted in Spanish and English in Quaderns No 270, "Europa Europa", 2018, 24-35; reprinted in Swedish "Arkitekturens lätta beröring“, in Arkitektur, „Slaget om stilen“, 3, 2019, 72-79.]

„Miniaturtheorien: Bilder von Peter Zumthors Architektur“, in Thomas Forrer, Angelika Linke (eds.), Wo ist Kultur? Perspektiven der Kulturanalyse, vdf Hochschulverlag an der ETH Zürich, 2014. 193-210.

„Die Arbeit der Architekten: Peter Zumthors Werkzeichnungen“, in Der Bauplan: Werkzeug des Architekten, ed. by Annette Spiro und David Ganzoni, Zürich, Park Books, 2013, 270-272.

„The Production of Socialist Space: A Photographic Archive of the Leipzig Fair“, in Representational Machines, Photography and the Production of Space, ed. by Anna Dahlgren, Dag Petersson, Nina Lager Vestberg, Arhus, Arhus University Press, 2013, 59-82.

„Precarious Bodies, Containerization and Design“, in Yana Milev, ed., D.A, A Trandicsiplinary Handbook of Design Anthropology, Frankfurt a.M., Peter Lang, 2013, 760-767.

„Echo-Logy: A Greek Reenactment“, in SLUM Lab, Sustainable Living Urban Model, 8, ed. by Lukas Freireiss, Zürich, 2013, 40-41.

„Working with Ornament and Crime“, in Adolf Loos: Our Contemporary, ed. by Yehuda Safran, New York, Graduate Center for Architecture, Planning and Preservation, Columbia University, 2013, 73-77.

„Exponierte Experimente: Herzog & de Meurons Modelle“, in Wissenschaft entwerfen: Vom forschenden entwerfen zur Entwurfsforschung der Architektur, ed. by Sabine Ammon, Eva Maria Froschauer, Paderborn, Wilhelm Fink, 2013, 289-307.

„Echo-Logy: Allan Kaprow and the Energy Crisis“, in The Challenge of the Object, 33rd Congress oft he International Committee oft he History of Art, Nürnberg, 15.-20.7.12, eds. V. Ulrich Grossmann und Petra Krutisch, Nürnberg, Verlag des Germanischen Nationalmuseums, 2013, vol.4, 1265-1267.

„Beyond the Terrain Vague: Following Lara Almarcegui“, in Lara Almaregui, ed. by Octavio Zaya, cat. Spanish Pavilion, 55th International Art Exhibition, La Biennale de Venezia, Ministerio de Asuntes Exteriores y Cooperacion, 2013, 49-53.
„Bilder des Kapitalismus: Paul Strands Blick auf die Wall Street“, in Bildökonomien, ed. by Emmanuel Alloa, Francesca Falk, in cooperation mit Sylwia Chomentowska, München, Wilhelm Fink Verlag, 2013, 55-72.

„In Search of Socialist Space", in Double Bound Economies: Reading an East German Photo Archive, 1967-1990, ed. by Doreen Mende, Estelle Blaschke, Armin Linke, Leipzig, Spector Books, 2013, 51-63.

„Capitalist Sublime“, in An Open System meets an Open System, Sarah Morris and Hans Ulrich Obrist in Conversation, Art and Architecture in Discussion, ed. by Cristina Bechtler, Wien, New York, Springer, 2013, 11-15.

„Absorbiert das Design Kunst und Architektur?“ in Architektur im Würgegriff der Kunst, ed. by Nele Dechmann und Nicola Ruffo, Zürich, gta Verlag, 2013, 89-92.

„Gebaute Bilder: Im Land von Photoshop“, in Ansichtssache, 150 Jahre Architekturfotografie in Graubünden, ed. by Köbi Gantenbein and Stephan Kunz, Bündner Kunstmuseum Chur, Zürich, Scheidegger und Spiess, 2013, 335-341.

"Gebautes Bild: Herzog & de Meurons Blaues Haus", in Was ist ein Bild? Antwort in Bildern, Gottfried Boehm zum 70. Geburtstag, ed. by S. Egenhofer, I. Hinterwaldner, Ch. Spies, Munich, Wilhelm Fink, 2012, 141-143.

„Von der Rezession zur Stararchitektur und zurück – Der Architektenberuf seit den frühen 1970er Jahren“, in Der Architekt: Geschichte und Gegenwart eines Berufsstandes, ed. by Winfried Nerdinger, Munich, Prestel, 2012, vol.1, 229-241.

„Art and Architecture since the 1960s“, in Expression: Architecture and the Arts, A Pedgagocial Interaction, Architectural Papers VI, Chair Joseph Lluis Mateo, ETH Zürich, Zürich, Park Books, 2012, 6-17.

"The Texture of the Institution: Karin Sander at Neuer Berliner Kunstverein", in Karin Sander, Exhibition catalogue, ed. by` Marius Babias, n.b.k. Ausstellungen vol. 10, Cologne, Verlag der Buchhandlung Walther König, 2012, 402-407.

„Post Crash“, in Abitare, 520, March 2012, 43.

„Exposed Experiments: Herzog & de Meuron’s Models“, in The Architecture Model: Tool, Fetish, Small Utopia, ed. by Oliver Elser and Peter Cachola Schmal, Frankfurt a.M., Deutsches Architekturmuseum, 2012, 51-56.

Curiosity Is the Motor of the Entire Interview Project”: Hans Ulrich Obrist in Conversation with Philip Ursprung", in Art Bulletin, March 2012, Volume 94 Number 1, 42-49.

„Art in Public Space: A Revision“, in Art and the City, ed. by Christoph Doswald, Zurich, JRP Ringier, 2012, 98-103.

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